Skemad og amning

15. august 2016

Alder:
6 mdr.

Skemad og amning

Kære Helen

Lillebror er startet på ske-mad for knap to uger siden, da han var 5,5 mdr. Vi må have ramt det helt rigtige tidspunkt, for det er gået let som en leg.

Han slubrer gladeligt grød lavet på boghvedemel, frugtmos og mild grønsagsmos i sig. Faktisk bliver han kun utilfreds, hvis jeg er for langsom til at skovle en ny skefuld mad hen til hans lille mund. Dejligt.

Der er dog alligevel nogle problemstillinger, som jeg gerne vil høre din mening om.

Det ene er, at han ikke kan sidde rigtigt i sin høje stol. Vi har derfor tre muligheder: Enten sidder jeg med ham, men så kan jeg ikke se ham rigtigt i ansigtet, se hans mund og tolke hans blik + det giver mig ondt i ryggen at sidde sådan. Ellers skal far sidde med ham, mens jeg mader ham, men det kan jo kun lade sig gøre, når far er hjemme + storesøster synes det er utroligt træls, at begge voksne er helt optaget af lillebror med noget, hun ikke rigtigt kan være med til. Sidste mulighed er at stable ham op med puder, men det er jo slet ikke godt for hans lille krop.

Han skal nok finde ud af at sidde en skønne dag, men der kan jo ...

Annonce

... godt gå lang tid. Vi lægger ham på maven så meget som overhovedet muligt. Har du en idé til en anden løsning?

Det andet er, at han vågner og vil amme flere gang i løbet af natten. Det begyndte han på for en måneds tid siden. Tidligere kunne han godt sove fra ca. 23.00 til ved 5-6 tiden.

Vi prøver at følge planen for 6 mdrs. babyer, som du har beskrevet i din bog "Børn og mad". Dog tilpasset ham, da vi jo næsten lige er startet med mad. Dvs. at han indtil videre får frugtmos om formiddagen, grød til middag og grønsagsmos til aften. Jeg laver grøden kun på MME og alle måltider suppleres med en amning. Til de øvrige måltider ammer jeg.

Skal vi allerede putte et måltid mere på i form af morgengrød? Jeg prøvede at give ham hirsegrød til afveksling fra boghvedegrøden en dag, men han harkede og hostede og kunne ikke få noget af den ned. Jeg tøver derfor med at give ham havregrød. Rismelsgrød har vi også prøvet, og det ville han gerne have, men boghvedegrøden er hans favorit.

Har du andre idéer til, hvad vi kan gøre for at han igen vil sove igennem?

Mange hilsner
fra lillebrors mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

Annonce

Viden om børn:

Øl og amning

Før i tiden anbefalede man, at kvinder der lige havde født, og som gerne ville amme, drak en maltøl eller en mørk hvidtøl dagligt, fordi det kunne hjælpe med at sætte mælkeproduktionen op. Det var kun øl af denne type, som havde effekt, og effekten skulle skyldes maltindholdet. På barselsafdelingen kunne man derfor få en øl til frokost eller aftensmaden, hvis man havde brug for det.

Det anbefales dog ikke mere, at man forsøger at øge sin mælkeproduktion ved at drikke øl....

Læs mere i Babylex

Bleskift

Et nyfødt barn skal have skiftet ble ofte, i begyndelsen er det mellem 6 og 10 gange i døgnet.

Før bleskift er det rigtig godt, hvis man har samlet de ting man skal bruge sammen, så det er klar: vaskefad, vaskeklude, rene bleer, håndklæde, undertøj osv.

Spæde børn kan ikke lide at få alt tøjet af, så når bleen skal skiftes, så vil dit barn være mere rolig, hvis du lader det beholde noget af tøjet på imens. Det er derfor smart med bodystockings og lignende som kan...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak ... endelig én der kan give præcise råd og som ved hvad du taler om. Tusind tak.

Venlig hilsen Mette, førstegangs mor